måndag 15 april 2013

Konsthistoria

Hej! Idag var ju du inte på bildlektionen, därav fick vi ju jobba hemma istället. Jag har kollat runt lite på några olika konstnärers verk. Den som fascinerar mig mest är Wassily Kandinsky. Hans cola sätt att måla. Man får verkligen använda sin fantasi till fullo när man kolla på något utav hans verk. Jag kan se en likhet mellan hans verk och molnen. Man hittar något nytt hela tiden och det är man själv som fantiserar ihop något. Jag funderar på att göra ett eget Kandisky verk. Måla eller klippa ut olika former och klistra fast tillsammans på ett papper. Det ska hända mycket. Det ska vara kaos med kontroll. En annan ide jag har är att man skulle välja något utav Kandinskys verk och måla av. När jag först såg hans verk tänkte jag: oj, hur kan han ha blivit känd genom att bara kladdat på ett papper. Sedan när jag kollade lite närmare insåg jag att han har lagt ner mycket arbete på många av hans verk. Han målar något och sedan låter han oss som kollar på hans verk fantisera om vad det kan vara. Tex se på den här bilden, jag kan tänka mig att om 10 personer hade kollat på den har bilden hade vi minst haft 8 olika uppfattningar av den. Min tolkning av bilden, är att det är från en annan planet, som har kommit mycket längre än oss i utvecklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar